29 maart 2014

Bouwen aan vertrouwen

Beste partijgenoten,

gemeenteraadsverkiezingen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen gaven veel mensen hun vertrouwen aan de SGP.
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen zagen we al winst. Nu opnieuw.
Een prachtige plus, zowel bij onze zelfstandige lijsten als in de combifracties met de ChristenUnie. In vijftien plaatsen is de SGP nu zelfs de grootste partij.
Er was een prachtige stemmenwinst en zetelwinst in Ede, op Urk, op de Utrechtse Heuvelrug, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Vanuit nul komt de SGP in de raad in Vlissingen en in Bunschoten. In Bunschoten zelfs met twee zetels tegelijk.
Kortom: die mooie uitslag is een reden tot diepe dankbaarheid.
Daarvoor past ons dankbaarheid tegenover de Heere God.

Wij zijn blij met de trouw van de vele mensen die ook eerder hun stem aan de SGP toevertrouwden.
Maar goed nieuws is ook de steun van nieuwe kiezers. Of je nu met Jan-Bert Heinen uit Bunschoten spreekt, met Gerrit Boonzaaijer uit de Utrechtse Heuvelrug, of met Breunis van de Weerd uit Ede - zij hebben allemaal ook gesproken met mensen die zeiden: “we delen niet al jullie principes, maar geven jullie wel graag ons vertrouwen. Je weet wat je aan de SGP hebt.”
Het zou goed zijn als de SGP op veel plaatsen ook weer bestuurlijke verantwoordelijkheid mag dragen. Wij zijn een partij met een stevige traditie om niet vrijblijvend van de zijlijn te roepen, maar daar waar mogelijk ook de schouders eronder te zetten.

verantwoordelijkheid nemen: begrotingsafspraken
Vanuit datzelfde gevoel van verantwoordelijkheid hebben wij in de achterliggende tijd ook in Den Haag een onverwachte rol vervuld bij de akkoorden om de overheidsfinanciën op orde te brengen – het woonakkoord, de begrotingsafspraken, het pensioenakkoord.
Wij zaten daar niet verlangend op te wachten.
Het vraagt immers meeverantwoordelijkheid voor vervelende maatregelen die nodig zijn om de zieke overheidsfinanciën weer gezond te maken.
Het betekent bovendien een constructieve houding tegenover een kabinet dat een beleid voert dat op heel wat punten het onze niet is.
Het omvat daarnaast, nadat het CDA helaas was afgehaakt, samenwerking met partijen als D66 waar wij op nogal wat immateriële onderwerpen mijlenver van af staan.

Toch hebben wij met overtuiging meegewerkt aan de akkoorden.
Wij zien het als SGP als onze plicht om politieke instabiliteit en besluiteloosheid te voorkomen. Met vijf keer verkiezingen  in tien jaar is er te veel blijven liggen, te veel onzekerheid en onduidelijkheid gekomen. Dat schaadt het landsbelang. Wij wilden het niet op ons geweten hebben dat het prille economische herstel spaak zou lopen op gebrek aan daadkracht in Den Haag.
Deze constructieve houding doet ook recht aan Bijbelse noties om de vrede van de stad te zoeken, waarover Jeremia spreekt in de brief aan de ballingen in Babel. Als op zondag in zoveel kerken gebeden wordt dat het kabinet de goede besluiten neemt, zullen wij dan niet op maandag doen wat onze hand vindt om te doen om daarbij een handje te helpen?

Deze bijzondere situatie schept bovendien mogelijkheden om zonder principiële concessies te doen, belangrijke punten uit ons verkiezingsprogramma voor elkaar te krijgen.

We hebben de afgelopen tijd gemerkt dat bij degenen die onze partij een warm hart toedragen, deze keus goed begrepen is. Wij proeven breed in de partij het vertrouwen dat zowel senator Holdijk in de Eerste Kamer, als onze Tweede Kamerfractie, er alles aan doen om een goede invloed uit oefenen. Voor dat vertrouwen zijn wij dankbaar.

Het doet ons goed om veel waardering te ontmoeten voor onze bijdrage aan het verijdelen van de aanslag op de kinderbijslag. Deze materiële steun sluit aan op onze principiële keus om gezinnen te ondersteunen – ook het afzien van de arbeidsplicht voor alleenstaande moeders is daar een voorbeeld van. Ook de extra inzet voor de ondersteuning van mantelzorgers  is positief opgevallen.

En om niet meer te noemen: verheugend is ook dat wij, gesteund door de ChristenUnie, extra geld beschikbaar konden stellen voor de opvang van ongewenst zwangere vrouwen, voor uitstapprogramma’s voor ex-prostituees en voor de handhaving van de kleine-scholentoeslag.

We hebben niet de illusie dat we met de voet tussen de deur de wereld kunnen veranderen. Maar u kunt erop vertrouwen dat wij ons best zullen blijven doen om de mogelijkheden te benutten die wij zien om het goede verder te helpen en het kwaad tegen te gaan. Dat doen wij in het besef dat wij uiteindelijk geen machtspartij zijn, maar een krachtspartij: wij geloven in de kracht van het Woord.

De SGP heeft niet alleen met overtuiging meegewerkt aan de akkoorden, maar wij zijn ook bereid om op deze weg verder gaan. De regeringspartijen VVD en PvdA hebben bij de gemeenteraadsverkiezingen flinke klappen gehad – dat is geen reden om te stoppen met het streven naar een breder draagvlak van beleid, maar eerder een aanmoediging daarvoor.

Onze prioriteiten zijn helder: consequent doorwerken aan verkleining van het begrotingstekort, mogelijkheden benutten voor de versterking van de economische slagkracht van Nederland, versterking van de  koopkrachtpositie van gezinnen met opgroeiende kinderen, in het bijzonder ook de alleenverdienersgezinnen. Over koopkracht gesproken: wij vinden het belangrijk dat ook voor de middeninkomens de hervormingen in de zorg niet leiden tot een lastenverzwaring.

Hoog op ons wensenlijstje staat ook extra geld voor defensie. Wij zijn blij dat het gelukt is om na jaren van snijden en weghakken structureel tientallen miljoen extra voor de hele Defensieorganisatie vrij te maken. Die trendbreuk moet een vervolg krijgen. Ik zeg het de commandant der strijdkrachten op de zeer geslaagde SGP-jongerendag graag na: “laat het een keerpunt zijn”!

Het is naïef te denken dat de wereld veiliger is geworden. Kijk naar de Arabische wereld, kijk naar het landjepik op de Krim.  Wij willen geen toekomst waarin de brutalen de halve wereld hebben. Daarom zeg ik: handen af van Defensie, investeer meer in onze veiligheid! “Freedom isn’t free.”

Over immateriële kwesties hebben wij geen akkoord. Daar zijn de partijen ook te verschillend voor. Maar wij verwachten van het kabinet en de coalitiepartijen wel, dat wanneer wij onze nek uitsteken en de hand reiken bij begrotingsafspraken, zij niet nodeloos op onze tenen gaan staan bij immateriële kwesties. Polderen gaat niet samen met polariseren.

Zomaar twee voorbeelden: wij waren blij met de recente steun voor onze motie die het kabinet vraagt om op overtuigende en zichtbare wijze de handel met Israel aan te moedigen.

De SGP is ook blij met de stappen die worden gezet naar aanleiding van de motie-Holdijk – de handreiking van het kabinet in de richting van winkeliers die hun zaak op zondag dicht willen houden.

onvrede over Europa

De kloof van de burger met Europa is groot. Die onvrede moeten we serieus nemen.

Dat kan  door bij de verkiezingen voor het Europees Parlement een goede keus te maken.

Onze man in Brussel, Bas Belder, heeft steeds een heldere koers gevaren: geen overmoedige Europese torenbouw. Wel praktisch en nuchter vorm geven aan samenwerking. Dat is ook de boodschap van de CU-SGP lijst. We rekenen op uw  steun bij de verkiezingen van D.V. 22 mei!

Vertrouwen teruggeven

De overheid kan vertrouwen terugwinnen door niet alleen bevoegdheden uit Europa terug te halen, maar zelf ook meer vertrouwen aan de samenleving terug te geven.

“Houd de regering van uw erf! “

Deze krachtige oproep deed ds. Kersten in zijn partijrede van 1935. Enkele jaren later zei hij:

“Ik herhaal en laat het klinken uit duizenden monden door geheel het land: Houdt de regering van uw erf en doet dat niet door er op los te slaan, maar door de kandidaten te stemmen der Staatkundig Gereformeerde Partij. Zij hebben onverdroten gepleit voor de zoo schrikkelijk versmade rechten en vrijheden van ons Nederlandsche volk.”

De SGP staat ook nu, bijna tachtig jaar later, voor meer samenleving, en minder staat.

Alles staat tegenwoordig stijf van de regels, protocollen en toetsen.

Vindt u het normaal, dat als een walvis aanspoelt, er onmiddellijk een potvisprotocol wordt opgesteld?

Die regelbrij is niets anders dan gestold wantrouwen.

Wij willen meer ruimte bieden aan ondernemers.

Wij willen meer vrijheid geven aan leraren voor de klas. Meer ruimte bieden voor de handen aan het ziekenhuisbed.  De zorgwerkers moet zich aangemoedigd en uitgedaagd voelen, en niet met handen en voeten gebonden aan protocollen en checklisten.

Meer samenleving, minder staat. Dat is voor ons een speerpunt.

Daarom hebben wij‘een rode loper voor de bouw’ uitgerold om regels te schrappen en procedures te versnellen, om de bouw een steun in de rug te geven.

Daarom heeft Roelof Bisschop een initiatiefvoorstel ingediend om de taken van de onderwijsinspectie zorgvuldig af te bakenen.

zorg

Belangrijke hervormingen op het terrein van de zorg staan op stapel.

Veel komt op het bordje van de gemeente terecht: de jeugdzorg, de ondersteuning van ouderen en mensen met een handicap.

Wij steunen de beweging om dichter bij de burger zorg en ondersteuning op maat te bieden.

Maar er is meer aan de hand dan een taakoverdracht. Het gaat ook om een cultuuromslag. En er zit ook een bezuiniging aan vast. Er wordt meer van de samenleving zelf verwacht, een groter beroep gedaan op de zelfredzaamheid en zorg voor elkaar.

In de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning zitten nog wel enkele belangrijke gaten die de SGP wil dichten.

Een hard punt is voor ons dat de burger kan blijven kiezen voor identiteitsgebonden zorg, zodat bijvoorbeeld iemand met een verstandelijke beperking naar een dagbesteding kan die aansluit op zijn christelijke identiteit.

Een grotere inspanning is nodig in het ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers, in een actief betrekken van kerken en maatschappelijke organisaties.

Vertrouwen binnen de partij

Vertrouwen is een sleutelwoord tussen burgers en overheid, maar ook onmisbaar cement binnen de partij.

Vertrouwen is nodig dat wij met elkaar steeds de juiste balans vinden tussen getuigende politiek en praktische politiek, als twee zijden van dezelfde SGP medaille. De praktische politiek trekt vaak meer de aandacht, maar wij hechten er zeer aan om ook met woorden te getuigen.

Over veel, heel veel, zijn we het in de SGP met elkaar eens. Wij vinden elkaar op de grondslag van Gods Woord.

Maar soms zijn we het niet allemaal eens over de uitwerking en toepassing van de Bijbelse noties . De jarenlange discussie over de reikwijdte van de politieke betrokkenheid van vrouwen bij onze partij is daarvan een helder voorbeeld.

Dan komt het eraan om in wijsheid om te gaan met verschil in standpunten. Dat is niet nieuw. Al in het begin van onze partijgeschiedenis zagen we dat over de gang naar de stembus van vrouwen verschillend werd gedacht en gehandeld. Er waren toen vrouwen die biddend de gevangenis in gingen omdat ze weigerden te stemmen, en er waren vrouwen die biddend naar de stembus gingen en vrijmoedig hun stem uitbrachten.

Laten wij elkaar ook bij verschilpunten in vertrouwen vasthouden.

Vertrouwen op God

Ik kom tot een afronding.

We leven in een tijd van veel veranderingen. Van ingrijpende veranderingen.

Er zijn hoopvolle ontwikkelingen.

Maar er zijn ook verdrietige ontwikkelingen. Op het terrein van de bescherming van het ongeboren leven zouden we zo ontzettend graag vooruitgang zien.

En wat zou een hechte versterking van huwelijk en gezin een verrijking zijn! Ons luide bezwaar tegen de bizarre overspelsite die ontrouw aanmoedigt, vond weinig gehoor in de Tweede Kamer, maar bemoedigend was wel weer de brede bijval die wij kregen uit heel de samenleving.

Laten we ons niet laten intimideren door  het leven alsof er geen God is – Het tegendeel is waar. Christus heeft met Zijn lijden en sterven en opstanding  de overwinning al behaald. Door alle stormen heen breekt Zijn Koninkrijk baan.

Gebouwen kunnen er indrukwekkend uitzien. Maar als de slagregen neerdaalt, kan het huis uiteindelijk bezwijken. Omdat het op zand gebouwd is

De wijze bouwer doet beter. Hij bouwt het huis op de rots. Laten wij door Gods genade ons huis op de rots bouwen. God liefhebben boven alles, liefdevol omkijken naar onze naasten.

Dat huis blijft staan. Omdat het fundament zo goed is, omdat Christus Zelf de steenrots is.

God zegt tot ons: vertrouw  niet op mensen, maar vertrouw op Mij. Houdt niet vast aan menselijke wijsheid, maar aan Mijn Woord.

Dan kan zelfs in de gruwelijkheden in Syrië, of vanuit de strafkampen van Noord-Korea, temidden van alle duisternis het licht doorbreken, en een stamelen gehoord worden:

“Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij, uw stok en uw staf die vertroosten mij.”