28 februari 2017

De SGP-koe naar buiten

In verkiezingstijd zijn er velen die zich inzetten voor een politieke partij. Maar een koe die actie voert voor de SGP, dat is toch wel bijzonder. Maandag was SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij te gast op een melkveebedrijf in Maarsbergen, naast de A12. Daar mocht hij een koe de wei in laten met een speciaal SGP-dekkleed. Hij liet zich vooraf verzekeren dat koeien zo’n dekkleed erg waarderen als het buiten nog fris is. Op de boerderij hekelde Van der Staaij de aangenomen motie voor ‘verplichte weidegang’ voor koeien. Van der Staaij: “Als de politiek weidegang gaat afdwingen, betekent het dat boeren geen premie meer krijgen voor weidemelk. Dat ondergraaft hun verdienmodel. Het is hoog tijd dat de Haagse politiek een boervriendelijker beleid gaat voeren. De SGP knokt daarvoor.”

Diezelfde dag gaf VVD-lijsttrekker Rutte aan dat een minister van landbouw voor hem geen prioriteit heeft. Van der Staaij: “De SGP-koe vertelde me dat zij het wel belangrijk vindt dat er een minister vóór landbouw komt, met een eigen ministerie. Daar ben ik het helemaal mee eens! Een minister heeft meer te zeggen dan een staatssecretaris.”