7 november 2014

Defensie

Stevige opgave

“De SGP is blij dat het kabinet expliciet spreekt over de opwaartse trend die het Defensiebudget de komende jaren moet vertonen. Dit is exact wat we gevraagd hebben in de bij de algemene beschouwingen aanvaarde motie-Van der Staaij. De al jaren bepleite trendbreuk, voor elkaar gekregen bij de onderhandelingen over de begroting, krijgt nu dan eindelijk handen en voeten. Voor de SGP is het zaak om hier bovenop te blijven zitten, ook bij de volgende onderhandelingen.”

Dat zegt SGP-kamerlid Dijkgraaf in reactie op de brief van minister Hennis van Defensie over de toekomst van Defensie. Er komt een stevige analyse welke slagkracht nodig is voor onze landsverdediging. Dijkgraaf: “Dat werd tijd. Als het gaat om veiligheid moet niet het beschikbare geld het uitgangspunt zijn, maar dat wat nodig is om veiligheid te garanderen. Om de eenvoudige reden dat het bieden van bescherming aan de burgers een kerntaak van de overheid is.”

De SGP benadrukt overigens dat wat nu gebeurt niet genoeg is. “Er is uitgesproken dát het defensiebudget omhoog moet, maar nog niet in welke mate. In die zin zijn we  er nog lang niet. Wat al eerder is gezegd: onze bestedingen aan Defensie moeten zo snel mogelijk weer gaan voldoen aan de NAVO-norm van 2% van het Nationaal Inkomen. Daar heeft óók Nederland voor getekend, dus er ligt nog een hele stevige opgave de komende tijd,” aldus Elbert Dijkgraaf.