9 juni 2012

Glazen bollen

Het zijn weer gouden dagen voor glazenbolkijkers die zich allemaal vermommen achter onschuldig klinkende schuilnamen als NIPO, Synovate en Maurice de Hond. Glasblazers in Leerdam en omstreken draaien momenteel overuren om al die bollen voorzichtig van de lopende band te laten rollen. Daar komt bij dat een gerenommeerd journalist van de Daily Invisible me vorige week meldde dat lenzenslijpers de vraag van sterrenwichelaars en horoscopici naar telescopen en verrekijkers maar amper kunnen bijbenen. En ook de voorraden koffiedik zijn zo goed als op.

Maar dankzij al deze helderzienden hebben we nu al redelijk zicht op de verkiezingsuitslag die, als alles goed gaat, op de avond van 12 september weer bekend zal worden gemaakt. Op basis van alle Leerdammer glazen bollen, de stand van de Zon, Sirius en Aldebaran en een hoop koffiedik waar zelfs ík niet goed van word, is nu al helder welk hokje de kiezers over pakweg drie maanden rood gaan maken.

Meer mans

De VVD is een aardige partij met aardige mensen, met de alleraardigste voorop: Mark Rutte. Het motto van de liberalen wordt dan ook: Met Mark meer mans. Maar of je met aardigheid in economisch barre tijden ook veel kiezers trekt, da’s een aardige vraag. Ik gun het Rutte overigens wel. Want hij is écht aardig, niet alleen voor de camera, maar ook erachter. En het aardige is dat je dat niet van iedereen kunt zeggen.

Sterke man

De PvdA is een ander verhaal. Niet dat PvdA’ers allemaal onaardig zijn, ik ken écht wel een paar leuke PvdA’ers, maar of Diederik Samsom het stemmenkanon zal zijn dat Job Cohen wél was? Bij zijn verkiezing heb ik in deze kolommen als eens gezegd dat Diederiks achternaam me doet denken aan een sterke man in het Oude Testament. Maar of Diéderik een sterk staaltje in Den Haag zal kunnen laten zien? Ik moet het nog zien.

Bourgondische Brabander

De SP doet het goed. Dat verbaast me niks, want die partij wordt geleid door een vertrouwenwekkende Bourgondische Brabander, Emile Roemer. Zonder enige twijfel is hij de alleraardigste man op links. Een soort Rutte, maar dan een linkse! Ik heb al een paar keer het genoegen mogen smaken in het Kamerrestaurant het glas met hem te heffen. Nee, geen tomatensap, maar wijn. Rode, uiteraard.....

Plusje

En dan het CDA. Na de lijsttrekkersverkiezing wordt de kar daar getrokken door de Fries met de lange achternaam, Sybrand van Haersma Buma. Wat dat gaat worden? Je weet het nooit met het CDA. Maurice de Hond zette het CDA fors in de min, maar dat minnetje wordt steeds kleiner, en wie weet komt er nog een klein plusje uit. Ik geef het CDA een goede kans als ze naast de pas ingehuldigde, een tikkeltje saaie koning Sybrand de Eerste Mona Keijzer kronen tot de flonkerende onderkoningin van de christen-democraten.

Drachme

De PVV. Iedereen dacht dat de koers van Geert, nadat hij de stekker uit ‘Rutte’ had getrokken, dezelfde duikvlucht zou maken als de euro. Maar de man met het witte haar lijkt klinkende munt te gaan slaan uit de door hem al lang geleden aangekondigde herinvoering van de Griekse drachme. De een z’n dood is de ander z’n brood. Opnieuw gaat hij kiezers trekken met het oud-Hollandse lied: ‘Waar de blanke top der kruinen....’

De Grote

Met D66 kan ik snel klaar zijn. Om het met Kees van der Staaij te zeggen: “Gezwam”. Vorige week mocht de D66-praatpaal overigens zomaar aanschuiven bij de met heel veel geheimzinnigheid omgeven Bilderbergconferentie. Hij vloog daar naar toe met onder andere premier Rutte en koningin Beatrix. In dat obscure gezelschap –ik heb het natuurlijk over die Bilderbergbijeenkomst- prikte Pechtold een vorkje met veel machtigen der aarde. Ik las ergens dat hij nu denkt dat hij Alexander de Grote is.

BAM

Bij GroenLinks zijn ze behoorlijk in mineur. De partij stond al in de min omdat Jolande Sap ermee akkoord ging dat Nederlandse militairen politietje gingen spelen in de Afghaanse provincie Kunduz, maar toen bleek tot overmaat van ramp dat er ook nog eens een politieke bermbommenlegger in de eigen gelederen zat: Tofik Dibi. Dat wordt dus BAM bij de volgende verkiezingen.

Link

De ChristenUnie zit ook vast in Kunduz, maar dan op een andere manier. Ik kan en mag er niet te veel over zeggen, dat is redelijk link. Voor ik het weet, tik ik een s’je te veel, en dan zijn de poppen aan het dansen. Niet doen dus. Als de CU uit het Slob komt, is dat te danken aan de nieuwe lijsttrekker.

PvdD

Dan de Partij voor de Dieren. Ik heb het al vaker gezegd: vlees noch vis. In de peilingen doen ze het goed, maar dat verbaast me niks gezien het grote aantal ezels in dit land.

Lest best!

Tenslotte de SGP. Lest best. Te midden van alle reuring en woelingen in politiek Den Haag is de SGP, zoals m’n professor parlementaire geschiedenis zo’n dertig jaar geleden tijdens college altijd zei, “een rots in de branding.” Vertaald naar nu zou ik zeggen: een partij van Staaijvast. En of er een zeteltje méér uit de stembus rolt, daar kunt u zélf wat aan doen. Zegt het voort!

Menno de Bruyne