11 februari 2015

Griekenland en Oekraïne

'Diplomatie zonder wapens is als muziek zonder instrumenten', schreef Frederik de Grote al.

De VS vinden het nodig om aan Poetin hun scherpe tanden te laten zien. Het risico op escalatie rond Oekraïne wordt hiermee echter enorm vergroot. De risico’s hiervan slaan neer aan de oostgrens van de EU en niet bij de grenzen van de VS.

De-escalatie is wat ons betreft het devies. Hopelijk krijgen we de strijdgeest weer terug in de fles. De SGP hoopt dat er tenminste een wapenstilstand kan worden gesloten – en nu één die wordt gehandhaafd.

Er moet wat betreft de SGP een politieke oplossing komen. waarbij de EU ook niet op onhistorische wijze moet trachten de westerse invloedsfeer nóg verder naar Moskou te verplaatsen. De Oekraïne heeft altijd tot de invloedsfeer van Rusland behoord en Rusland heeft hierin sinds 1989 al flink ingeleverd. Nu suggereren dat dit land bijvoorbeeld ook zomaar lid zou kunnen worden van de NAVO of een verlengstuk van de EU moet vormen, verdraagt zich niet met de veiligheidsdoctrine van Rusland. Het is niet verstandig om daarover heen te denderen.

De SGP steunt de benadering van druk en dialoog die het kabinet heeft uitgezet.
Een verdere aanscherping van de sancties jegens Rusland hoort wat ons betreft tot de opties. Tegelijkertijd moet er opening blijven voor Rusland om zonder te groot gezichtsverlies tot een wederzijds akkoord te komen.

Het is bepaald niet de eerste keer dat we met elkaar spreken over steunmaatregelen voor Griekenland. In de aflopen jaren hebben we met elkaar al zo’n 250 miljard aan steunmaatregelen in Griekenland gepompt. De steunpakketten gingen met heldere afspraken gepaard. Lange betalingstermijnen, lage rente, met daartegenover Griekse hervormingen. Het is allemaal uit onderhandeld. Is de minister het met mij eens dat de gemaakte afspraken helder zijn en dat de Grieken zich aan hun financiële verplichtingen moeten houden? Als Griekenland het voor elkaar krijgt om te heronderhandelen over de betalingen, dan willen Spanje, Portugal en Cyprus ook wel. Staat de minister voor afspraak is afspraak?

Mijn probleem met de aanpak rond Griekenland is dat we geen echte oplossing bieden. We spiegelen voor ze te helpen en daarmee het probleem op te lossen. Maar elke keer ontstaan nieuwe problemen. En dat is ook niet zo gek als je als land tegen de verkeerde wisselkoers moet opereren. Zonder devaluatie-instrument komen de Grieken alleen maar dieper in de problemen omdat ze dan via loonkortingen intern moeten devalueren.

De minister zal het hier niet mee eens zijn gezien zijn pogingen om de Grieken in de euro te houden. Het is echter de vraag of dit gaat lukken. Een exit is dan alsnog nodig. De vraag is hoe dit dan precies moet. Al vele keren hebben we om een exit optie gevraagd. Maar die is helaas niet geregeld. Is de minister bereid om zich sterk te maken voor het mogelijk maken van een vrijwillige euro-exit, zonder dat dit ook direct een EU-exit betekent? Als we dat begeleid en sociaal doen, bieden we een structurele oplossing die goed is voor ons en voor de Grieken. In ieder geval moeten we voorbereid zijn voor het geval dit nodig is.