18 februari 2016

'Lek' in terugkeerbeleid ongewenste vreemdelingen

Kamermeerderheid voor SGP-motie om terugkeerbeleid ongewenste vreemdelingen aan te scherpen

Het uitzet- en terugkeerbeleid van Nederland wordt gefrustreerd door Europese rechten voor ongewenste vreemdelingen. Albanezen die bijvoorbeeld geen recht op asiel hebben, hebben volgens Europese regels recht om vrijwillig en zelfstandig terug te keren. In de praktijk betekent dit dat zij afreizen naar een ander Europees land om daar in de illegaliteit te verdwijnen.

De Kamer heeft vanmorgen een SGP-motie aangenomen (mede ingediend door CDA) die het Kabinet oproept om dit ‘lek’ in het asielbeleid te dichten

Minister-president Rutte moet deze uitkomsten meenemen in het Europees overleg dat vanaf vandaag gehouden wordt over de vluchtelingencrisis.

SGP-Kamerlid Roelof Bisschop: “Er staat zoveel spanning op de vluchtelingenproblematiek, dat misbruik streng en snel moet worden aangepakt.

De terugkeer van vluchtelingen moet snél strakker wordt geregeld. Dit versterkt de veiligheid van zowel de individuele vluchtelingen als de Europese samenlevingen in het algemeen.”

Motie

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat de inspanningen om terugkeer van vreemdelingen te realiseren gefrustreerd worden door Europese regels, bijvoorbeeld doordat vreemdelingen het recht om vrijwillig te vertrekken naar een andere lidstaat gebruiken om in de illegaliteit te verdwijnen;

verzoekt de regering, in het kader van het Nederlandse voorzitterschap, zich in te spannen voor wijziging van Europese regels met het oog op adequate mogelijkheden voor begeleide terugkeer en het voorkomen van verdwijning in de illegaliteit,

en gaat over tot de orde van de dag.

Bisschop
Van Haersma Buma