20 september 2017

Minder vakantievluchten vanaf Schiphol

Lees hier de bijdrage van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop tijdens het algemeen overleg over de luchtvaart, gehouden op 21 september 2017:

"Onlangs keek ik mee op de schermen van de luchtverkeersleiding. Het wegennet in de lucht is minstens zo druk als het wegennet op de grond. Zomaar even een vernieuwde luchthaven inpassen is er niet bij. Dat vraagt om een zorgvuldige aanpak.

Schiphol-Lelystad
Schiphol zit vol. De SGP is voor verplaatsing van niet mainportgebonden verkeer naar onder meer Lelystad. Een probleem is echter het selectiviteitsbeleid. Als het er al is, werkt het niet. Zo zijn de luchthavengelden zelfs verlaagd, waardoor Schiphol nog aantrekkelijker werd voor goedkope vakantievluchten. Lelystad zal alleen levensvatbaar worden als daadwerkelijk vluchten verplaatst worden. Luchtvaartmaatschappijen willen echter nog niet echt. Dus is effectief selectiviteitsbeleid nodig. Dat moet paraat zijn voordat Lelystad gaat vliegen.

De staatssecretaris overweegt een verkeersdelingsregeling. Hoe schat zij de juridische risico’s in? Verschillende verkeersdelingsregels zijn gestrand bij het Europese Hof vanwege discriminerende effecten. Deskundigen schudden hun hoofd. Een alternatief is het verhandelen van slots, ofwel secondary slot trading . Hoe beoordeelt de staatssecretaris dat?

Herinrichting van het luchtruim is cruciaal. Daarvoor is echter afstemming met omliggende landen nodig. Heet hangijzer is de zuidelijke sector. Luchthaven Zaventem ligt naast de deur. Medewerking van de Belgen is niet vanzelfsprekend. Hoe schat de staatssecretaris dit in? Hoe groot is het risico dat buurlanden onvoldoende meewerken en dat 2023 niet gehaald wordt, of dat Lelystad niet 45.000 vluchten kan krijgen?

Routes Lelystad
Ik ga naar de Lelystadroutes. Heet hangijzer is de toekomst van Teuge, een vliegveld met veel regionale bedrijvigheid. De economische pijler, het valschermspringen, dreigt nu doorgezaagd te worden. Dat moeten we als het even kan voorkomen.

Een door Helios aangedragen optie is het omzeilen van vliegveld Teuge . De luchtverkeersleiding wil niet vanwege een hogere werklast en negatieve effecten op de capaciteit van sector 2. Dat roept wat vragen op. Is de capaciteit van de luchtverkeersleiding het primaire probleem of heb je sowieso een capaciteitsprobleem in het luchtruim ook al heb je genoeg verkeersleiders?

Dan het alternatief B++ vanuit de regio.
De staatssecretaris heeft hier niets mee gedaan. Helios heeft de variant daarom niet meegenomen in haar second opinion. Dat is een gemiste kans. Waarom zo afwijzend?
Klopt de analyse dat het alternatief veel minder gehinderden oplevert?
De staatssecretaris zegt dat B++ het Schipholverkeer belemmert. Eurocontrol vindt van niet . Helios lijkt in een eerste reactie ook op deze lijn te zitten .
Ik begreep verder dat ook Luchtverkeersleiding Nederland voordelen ziet.
Kortom, de SGP vindt dat het B++-alternatief serieus bekeken moet worden.

De staatssecretaris zegt dat voor de B++-variant een nieuwe mer-procedure doorlopen moet worden. Andere betrokkenen zeggen van niet. Als geen sprake is van andere of sterkere milieueffecten is bij een wijziging van een besluit geen nieuwe mer-procedure nodig. Waarom nu wel?
Het gaat om de MER voor het Luchthavenbesluit Lelystad. Routes zijn geen integraal onderdeel van dit Besluit. Ik heb verder begrepen dat een aanname in de huidige MER is dat het vliegverkeer snel hoger zal gaan vliegen. In het B+-voorstel van de staatssecretaris zou vliegverkeer langer lager blijven vliegen, met dus meer geluidshinder. Waarom past deze variant wel binnen de MER-kaders en B++ niet?

Biedt flexibel gebruik van het luchtruim nog perspectief? Zoals meer gebruik van militair luchtruim door commercieel vliegverkeer op momenten dat de luchtmacht niet vliegt? Of valschermvluchten vanaf Teuge als het luchtruim boven Teuge niet gebruikt wordt door commercieel vliegverkeer?

Graag zorgvuldigheid boven snelheid. De staatssecretaris zet alles op alles voor openstelling van Lelystad in 2019. Waarom doordenderen om goedkope vakantievluchten maar geen strobreed in de weg te hoeven leggen? Als mainportgebonden verkeer door goed selectiviteitsbeleid maar voldoende ruimte krijgt, vindt de SGP minder goedkope vakantievluchten niet zo erg.

Vrachtvluchten
Vrachtmaatschappijen dreigen slots te verliezen, omdat de slotcoördinator de eis dat 80% van de vluchten op tijd uitgevoerd moet worden strikt gaat handhaven. Voor vrachtmaatschappijen is dat een lastige opgave. Maar, vrachtvluchten zijn juist van belang voor onze exportpositie! Graag een oplossing.

Vogels
Tot slot. Om vogelaanvaringen te beperken wordt de graanteelt rond Schiphol aan banden gelegd. Er is nu echter een biologisch middel beschikbaar dat graanvelden veel minder aantrekkelijk maakt voor ganzen. Het middel is echter nog niet toegelaten voor landbouwkundig gebruik. Wil de staatssecretaris kijken of een ontheffing mogelijk is?"