12 december 2012

Niet nog meer bezuinigen op Defensie

De Defensiebegroting ademt een sfeer alsof de wereldvrede is uitgebroken. Niets is echter minder waar. De dreigingen wereldwijd zijn groter dan wij voor waar willen houden. Daarom wil de SGP niet bezuinigen op Defensie. Sterker nog: de SGP maakt zich sterk om juist méér geld uit te trekken voor een adequate krijgsmacht.

Begroting defensie 2013
Dr. E. Dijkgraaf, SGP

Klaploper

Vz. Wat zal een willekeurige militair denken als hij in de begroting leest dat de krijgsmacht ‘op orde moet worden gebracht’? Ik vrees dat hij dergelijke zinnen opvat als een schot in de rug. De krijgsmacht was /is op orde, maar kent enorme budgetproblemen. De problemen liggen niet bij ons loyale en professionele leger, maar bij politici die bezuiniging op bezuiniging stapelen en defensie van binnenuit uithollen.

Hoe denkt de minister – in vredesnaam - met nog eens 250 mln. korting bovenop de nog uit te voeren 1 miljard (en die van voorgaande kabinetten) reductie op Defensie ‘te beschikken over eenheden en materieel van hoge kwaliteit’? Door deze reducties zal de krijgsmacht waarschijnlijk inderdaad alleen nog vredesoperaties in een laag geweldsspectrum kunnen uitvoeren en op kleine schaal (paar honderd man). Een ‘Uruzgan’ operatie hoog in het geweldsspectrum met ca. 2.000 man is voortaan ondenkbaar. Dat is een belabberd militair inzetvermogen en een schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheid van één van de rijkste landen ter wereld. De USA, maar ook de NAVO zal ons steeds meer als klaploper beschouwen, wat onze internationale positie schaadt.

Moet ik op grond van de voortgaande kortingen op Defensie niet vaststellen dat ook de JSF in de waagschaal wordt gesteld: wat moet je nog met een hightech gevechtstoestel als je geen operaties hoog in het geweldsspectrum meer gaat of kunt uitvoeren? Het nut van de JSF is immers niet bijster groot als je vooral waterbronnen in Afrika wilt slaan.

Dreigingen

Vz. De defensiebegroting ademt een sfeer alsof de wereldvrede is uitgebroken. Niets is echter minder waar. De dreigingen wereldwijd zijn groter dan wij voor waar willen houden. Ik denk aan het Midden-Oosten en Noord-Afrika waar jihadisering de toon slaat. Somalische piraten bedreigen onze handelsroutes, en sinds kort ook ons parlement. Ik noem Iran, dat werkt aan nucleaire wapens. Ik wijs erop, dat de VS haar militaire kracht steeds meer verplaatst naar het verre Oosten. Die beschermende paraplu raken wij kwijt. Europa bleek zelfs ten aanzien van Libië geen bescheiden luchtoffensief gaande te kunnen houden zonder de steun van de VS. Vindt de minister dat niet verontrustend?

Steeds duidelijker wordt ook dat wij rekening moeten houden met conflicten om grondstoffen. Dit raakt de achilleshiel van westerse samenlevingen. Buitenlanddeskundigen, zoals prof. Rob de Wijk (voorzitter Denktank Nationale Veiligheid), wijzen erop dat ouderwetse machtspolitiek, gebaseerd op economische en militaire kracht, weer allesbepalend wordt. Het domste wat je dan kunt doen is bezuinigen op Defensie en Ontwikkelingssamenwerking, stelt hij. Legt de minister dit klakkeloos naast haar neer?

Ik wil nog iets dichter bij huis blijven. Wie een serieus leger bepleit, kan de spottende vraag krijgen of hij gelooft dat Duitsland weer zal binnenvallen. Dat geloof ik inderdaad niet, al constateer ik dat dit in de dertiger jaren van de vorige eeuw ook werd gezegd. Ik geloof echter wel dat het laagje Europese beschaving dunner is dan gedacht. Als de euro bijvoorbeeld uiteen valt en er ontstaan ernstige binnenlandse onrusten – zie symptomen in Griekenland - die zich over Europa verspreiden, dan kunnen wij onze militairen hard nodig hebben om de openbare orde en de veiligheid van de burgers in het land te garanderen.

Kortom: de wereld is onveiliger dan ooit. Juist de overheid mag dan haar ultieme kerntaak – veiligheid – niet verkwanselen. Erkent de minister de waarde van Defensie? Als SGP hebben wij de daad bij het woord gevoegd en twee amendementen ingediend om Defensie financieel wat meer lucht te geven. Graag een warme reactie van de minister hierop.

OS/handel

Vz. De 250 mln. korting op Defensie bestaat voor 190 mln. uit de zgn. HGIS-gelden; de overige 60 mln. moet dus elders uit het defensiebudget worden gehaald. Die 190 mln. vanuit de HGIS is voor de nieuwe minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking eigenlijk een koekje van eigen deeg, want die gelden moesten al voor dergelijke aanwending gebruikt worden. Mijn vraag is waar wij dan mee bezig zijn. We hevelen geld over naar een ander departement dat taken moeten uitvoeren die Defensie-gerelateerd zijn. Dat maakt de zaken toch nodeloos ingewikkeld en onoverzichtelijk? Waar is dit goed voor?