11 juli 2018

Reactie SGP op hoofdlijnen klimaatakkoord

Gisteren presenteerde Ed Nijpels de voorlopige resultaten van het overleg tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties over een ‘klimaatakkoord’. Alle voorstellen worden de komende weken doorgerekend om inzicht te krijgen in de effecten en kosten. Hierbij een eerste reactie van de SGP:

Het is van groot belang dat we met elkaar de schouders zetten onder verduurzaming van onze energievoorziening, vanuit het oogpunt van rentmeesterschap en energieonafhankelijkheid. De gepresenteerde ideeën laten zien dat de opgave en de impact groot is.

De SGP vindt wel dat de komende tijd goed gekeken moet worden naar de betrouwbaarheid en betaalbaarheid van de energievoorziening. Hoe krijgen we voldoende stroom als het een week nauwelijks waait en de zon achter de wolken zit? Hoe zorgen we ervoor dat alle huishoudens de energierekening kunnen blijven betalen? Wat zijn de mogelijkheden voor thorium? Daar is onvoldoende naar gekeken.

Verder missen we de luchtvaart. Het kan niet zo zijn dat huishoudens jaarlijks 500 euro meer voor stroom en gas moeten gaan betalen, terwijl vakantiegangers voor 50 euro naar Barcelona kunnen blijven vliegen.