26 januari 2018

SGP draagt Ruissen voor als lijsttrekker Europese verkiezingen

Het SGP-bestuur draagt Bert-Jan Ruissen voor als lijsttrekker voor de verkiezingen van het Europees Parlement in 2019. Ruissen (45) is op dit moment coördinerend beleidsmedewerker Europees Landbouwbeleid bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en fractievoorzitter van de SGP in de gemeente Krimpen aan den IJssel. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 stond Ruissen op plaats 4 van de kandidatenlijst.

Partijvoorzitter Van Leeuwen motiveert de voordracht: “Ruissen heeft grote ervaring met internationale dossiers. Met name als het gaat om landbouw, de interne markt en economische zaken. Als voormalig beleidsmedewerker van de Eurofractie kent hij het werk van binnenuit. Bovendien heeft hij een lange staat van dienst binnen de SGP.” Bert-Jan Ruissen is de voorgestelde opvolger van Bas Belder, die bezig is aan zijn laatste termijn als Europarlementariër voor de SGP.

Ruissen was van 1995 tot 2000 al beleidsmedewerker bij de Eurofractie van de toenmalige SGP/GPV/RPF. Nadien was hij speechschrijver bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en vervolgens tot 2007 senior beleidsmedewerker directie Internationale Zaken van ditzelfde ministerie. Vanaf 2007 tot 2014 was hij coördinerend beleidsmedewerker met als aandachtsgebied het financieel beheer van de Europese landbouwfondsen. Aanvankelijk vanuit het ministerie van LNV, later als medewerker van het ministerie van Economische Zaken. Hij was toen woordvoerder van de Raadswerkgroep Agro-financiële aangelegenheden en van het Beheerscomité voor de landbouwfondsen

Op zaterdag 21 april 2018 stemt de algemene vergadering van de SGP over de voordracht van Ruissen door het Hoofdbestuur. Voor de overige plaatsen op de kandidatenlijst wordt een selectieadviescommissie ingesteld. De kandidatenlijst wordt in december 2018 definitief vastgesteld.

De SGP heeft de intentie om voor de verkiezingen van het Europees Parlement opnieuw een lijstcombinatie te vormen met de ChristenUnie.