14 februari 2013

Zo vaart de SGP

De SGP heeft iets met de binnenvaart. Wat zeg ik: niet ‘iets’, maar heel veel. Twee van onze Kamerleden waren na hun Haagse jaren actief als voorzitter van de christelijke schippers. Op nogal wat binnenvaartschepen wappert fier de SGP-vlag. En in december en januari ontving ik in de Kamer ongeveer 30 enthousiaste leerlingen en een paar begeleiders van schippersinternaat De Driemaster. Kortom: de banden van de SGP met de binnenvaart mogen er zijn.

Dat werd nog eens onderstreept door de aanbieding aan Roelof Bisschop van het Jaarboek Binnenvaart 2012. In dat boek aan onze nieuwe woordvoerder binnenvaart staat voorin een mooie opdracht. Ik citeer een stukje: “Bij dezen willen wij u en de fractie van de SGP veel ‘Heil en Zegen’ voor het nieuwe jaar toewensen. Heel veel sterkte toegewenst om Gods Woord nog te laten klinken te midden van een landspolitiek waar geloof in God de Schepper zo veraf staat. (…) [Als het moet: volgende alinea helemaal laten aansluiten]

Wij zijn zo vrij u het jaarboek 2012 aan te bieden. Gezien uw portefeuille hebben wij gemeend door middel van dit boek u enige informatie te verstrekken over datgene wat leeft in de binnenvaart. Het geeft aan hoe het schippersleven kan zijn. Wij wensen u veel lees- en kijkplezier. Met een vriendelijke groet, Cobi en Kees Kruijt

Uiteraard heeft dit boekwerk een ereplaats gekregen in de werkkamer van onze ‘Veense’ binnenvaartwoordvoerder: Bestevaer Bisschop.

Boeren en vissers

Zoals bekend krijgen de boeren (mest) en de vissers (vangsten) te maken met allerlei beperkingen. ‘Den Haag’ en ‘Brussel’ leggen die op, vaak op basis van allerlei onderzoeken waaruit zou blijken dat dat nodig is. Maar kloppen al die onderzoeken wel?

Allerlei modellen en rekenmethodes zijn namelijk gebaseerd zijn op aannames die bij nader inzien twijfelachtig blijken te zijn. Zo stroken de waarnemingen van de vissers die de zee op hun duimpje kennen lang niet altijd met die van de biologen. Ook sommige wetenschappers hebben zo hun twijfels. Zo presenteerde de aan de Universiteit van Wageningen verbonden dr. Egbert Lantinga onlangs onderzoeksresultaten die de meetmethode, berekeningen en modellen onder het mest- en natuurbeleid ter discussie stellen.

Reden voor Elbert Dijkgraaf om, gesteund door VVD, PVV en CDA, aan de bel te trekken bij staatssecretaris Dijksma van Landbouw. De vragen zijn feitelijk een oproep aan de regering om het beleid niet (meer) te baseren op discutabele aannames en veronderstellingen die niet hard te maken zijn.

Hebreeuws

In Leiden kan iedereen al vanaf 1693 (!) Hebreeuwse en Joodse studies volgen. Die studie dreigt nu te worden opgedoekt – bezuinigingen. De SGP heeft er begrip voor dat er op kleinere studies gekort moet worden. Dat wil echter niet zeggen dat iedere maatregel op onze steun kan rekenen. Het schrappen van deze zo oude en unieke studie dus niet. Kamerlid Bisschop tekende er protest tegen aan in vragen aan de minister van Onderwijs. En wie hem daarin wil steunen, kan zijn of haar handtekening zetten op http://petities.nl/petitie/red-hebreeuwse-en-joodse-studies-in-leiden