16 januari 2018

Zwarte dag voor duurzame visserij

Vandaag heeft het Europees Parlement gestemd voor een totaalverbod op de pulsvisserij. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop: “Dit is een zwarte dag voor de Nederlandse visserij. Een klap in het gezicht van onze vissers en hun gezinnen. En Europa helpt op die manier een duurzame visserijtechniek in één klap om zeep. Buitengewoon triest!”

De pulskor is een innovatieve techniek waarmee de hoeveelheid ongewenste bijvangst sterk verminderd wordt. Bovendien hebben de schepen minder brandstof nodig. Bisschop: “De Fransen gunnen onze vissers het licht in de ogen niet. Met oneigenlijke argumenten blokkeren ze deze verduurzaming. Helaas is een meerderheid in Brussel hierin meegegaan. De miljoenen euro’s die gestoken zijn in meer duurzame visserij wordt op deze manier overboord gegooid. Het is een schande!”

De SGP wil zo snel mogelijk in debat met het kabinet om te kijken hoe het tij nog gekeerd kan worden. “We hopen dat de Europese visserijminister en de Europese Commissie inzien dat de pulskor datgene doet wat Europa wil: duurzame vismethoden en minder bijvangst. De Nederlandse vissers moeten op die weg door kunnen stomen,” aldus de verontwaardigde Bisschop.